Over mij

Anita Koning

Over mij

Anita Koning

Ik ontlast je met jouw boekhouding en zorg samen met je voor een kloppende administratie die je minder tijd en geld kost, waarin je meer begrip krijgt voor jouw cijfers en hier beter op kan sturen. Hierdoor kun je met een gerust hart doen waar jij goed in bent en jouw bedrijf laten groeien.

Je hoeft echt niet zo’n cijfergek te worden als dat ik ben, maar van je eigen boekhouding mag je best houden.

Ik, Anita, in 4 woorden

Goedlachs, intuïtief, praatgraag en cijfergek

Ik ben een Valentines kindje, al wisten ze toen ik geboren werd van dit fenomeen nog niets af. Ik ben moeder van twee dochters en sinds april 2020 weduwe. Ik woon en werk in Dronten en geniet van het leven.

Daarnaast hou ik van:

  • Water, zowel drinken, erin liggen als onder een waterstraal staan;
  • Zingen in de auto en sinds kort ook in een koor;
  • Maanritme;
  • Kaartjes trekken;
  • Alles wat het universum mij op mijn pad brengt, zoals dubbele getallen, veertjes en jij die dit nu leest.

Cijfergek

Al op jonge leeftijd

Op de lagere school was ik al gek op cijfertjes en op mijn twaalfde wist ik al dat ik op kantoor wilde werken. Alleen wist ik niet precies welke kantoorwerkzaamheden ik dan wilde verrichten.

Wat ik wel wist, was dat het een afwisselende baan moest zijn.

Met op mijn negentiende het MEAO (Middelbaar Economische en Administratief Onderwijs) diploma in de pocket ging ik aan de slag op kantoor, als assistent van de boekhouder. Deze baan gaf mij echter niet de afwisseling waar ik op had gehoopt en waar ik naar op zoek was.

Na een jaar nam ik ontslag en stapte ik in het polyester productiebedrijf van mijn partner. Zo werd ik een jonge onderneemster. We maakten producten voor de bouw en later begonnen we ook met het produceren van boten.

Dankzij mijn interesses en kwaliteiten, werd ik de vliegende keep van het bedrijf. Zo zat ik op kantoor inkoopbonnen te verwerken en zo werd ik gevraagd of ik kon helpen bij het produceren van een polyesterboot. Dan trok ik snel mijn werkkleding en de overall aan ging en ging ik daar lekker aan de slag.

Op de lagere school was ik al gek op cijfertjes.

Praatgraag en goedlachs

Inkoop, de logistiek en de financiële administratie

Ik was niet alleen werkzaam op kantoor, maar ook in de productie. Hierdoor had ik veel kennis over onze eigen botenlijn, namelijk de Rhea toerboten en Gipsy visboten.

Deze kennis in combinatie met mijn enthousiasme, dat ik makkelijk praat en mijn aanstekelijke lach, zorgde ervoor dat ik op bootbeurzen, zoals de Hiswa, Boot Holland, Visma en Boot Düsseldorf heb gestaan om onze botenlijn met succes te verkopen. Daarnaast was ik ook vaak te vinden in onze showroom waar we naast onze eigen botenlijn ook watersportartikelen verkochten.

Naast het produceren en verkopen was ik ook verantwoordelijk voor de inkoop, de logistiek en de financiële administratie. Uiteraard deed ik dit niet allemaal alleen, maar samen met mijn partner en onze werknemers.

Het bedrijf bleef maar groeien en we kregen steeds meer personeel  met de daarbij behorende administratie en verantwoordelijkheden. Helaas kreeg de crisis van 2008 ook vat op ons bedrijf en moesten we eind 2009 ons faillissement aanvragen.

Het faillissement aanvragen voor ons bedrijf dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Als ondernemer heb je verantwoording naar je personeel en je leveranciers en dan heb je ineens te maken met een curator die de afronding van je bedrijf gaat regelen. Je moet alles uit handen geven, je hebt totaal geen zeggenschap meer over je bedrijf. Uit eindelijk heeft het aanvragen van het faillissement tot de totale afronding 10 jaar geduurd en ondervind ik er nog steeds hinder van. Het bedrijf was een BV, maar wij stonden privé aansprakelijk voor de bank. Deze privé aansprakelijkheid heeft geresulteerd in een BKR registratie waar ik nog tot 2026 hinder van heb.

Maar het leven gaat door en je bent ondernemer of je bent het niet.

Start van Ovanko Administraties

Mijn eigen administratiekantoor

Na 22 jaar zelfstandig te zijn geweest, is het lastig om weer voor een baas te werken. Dat wilde ik dus pertinent niet. Mijn passie voor cijfers in combinatie met de behoefte naar afwisselend werk en zelfstandig willen zijn, zorgde ervoor dat ik op 1 januari 2010 ben gestart met mijn eigen administratiekantoor: Ovanko Administraties.

Ovanko staat voor Overmars Anita Koning

Overmars is de naam van mijn overleden man en Koning is mijn meisjesnaam.

Met een berg aan ervaring ben ik toen gestart als zzp’er. In het begin werkte ik als administrateur bij verschillende bedrijven op locatie. Later kreeg ik steeds meer ondernemers als klant waarvan ik de administratie online verzorg. Zij waarderen mijn expertise en no-nonsense houding.

Intuïtief

Zoektocht

Na het overlijden van mijn partner in april 2020, heb ik een hele zoektocht naar mijzelf gemaakt en in die zoektocht heb ik ontdekt dat ik naast cijfergek ook heel intuïtief ben. Onbewust was ik altijd al intuïtief, maar doordat ik teveel in mijn hoofd zat, was ik me daar niet van bewust. 

Klanten en hun wensen

Uitleggen

Waar eerst de vraag was neem alsjeblieft de hele administratie uit handen, is nu steeds meer het verzoek: “Anita, leg mij alsjeblieft uit wat ik moet doen”.

En uitleggen is ook precies wat aansluit bij mijn visie. Want natuurlijk ontzorg ik je graag en doe ik dat voor een groot gedeelte ook. Maar jij als ondernemer hebt er niks aan wanneer je jouw eigen administratie niet begrijpt. Daarom leer ik je om meer begrip te krijgen over je cijfers, hoe je iets in hebt te boeken en hoe je jouw cijfers kunt lezen. Hierdoor krijg je grip op je cijfers en hiermee op jouw bedrijf. Want als je jouw cijfers niet goed kent of begrijpt, kun je ook niet goed sturen binnen je bedrijf.

En hoewel ik mezelf als intuïtief zie en opensta voor spiritualiteit, ben ik als het op cijfers en de boekhouding aankomt heel nuchter en hou ik van een no-nonsense aanpak. Als ondernemer, en helemaal als startende ondernemer, kun je niet alles weten en/of zelf doen. Ook zit niet iedere ondernemer met hetzelfde probleem en is ieder bedrijf anders. Wanneer je administratieve vragen of administratieve werkzaamheden hebt, die je liever uitbesteed, dan is het verstandig dat je hiervoor een betrouwbaar adres hebt waar je terecht kunt en waar jij je fijn bij voelt.

En hoewel ik mezelf als intuïtief zie en opensta voor spiritualiteit, ben ik als het op cijfers en de boekhouding aankomt heel nuchter en hou ik van een no-nonsense aanpak

Logo

Vuurtoren met een schijnend licht

Een vuurtoren is een baken, in de scheepvaart en zorgt ervoor dat je veilig kunt navigeren. Ik wil jou ook dat veilige gevoel geven, zodat jij veilig kunt navigeren in je bedrijf.

Ik wil een licht schijnen op jouw administratie. Samen kijken wat jij zelf wilt gaan doen of wilt laten verzorgen, op een manier die bij jou past.

 

De maan verwijst naar rustig slapen. Geen zorgen over je administratie, hoe fijn zou dat zijn?

Wat zeggen mijn klanten?

Vakkundige vrouw

“Anita is een vakkundige vrouw, zij denkt mee, geeft waardevolle tips en helpt je altijd. Kortom een absolute aanrader.”

Paul Janssen

Jij ‘snapt’ het online ondernemen

“Anita bedankt voor de informatie. Ik voel nu al dat ik bij jou aan het juiste adres ben. Jij ‘snapt’ het hedendaagse online ondernemen, nice!”

Agnes

Een verademing

“Wat een verademing. Eindelijk een accountant die mijn aangifte serieus neemt en goed en snel communiceert! En snel antwoord op mijn vragen, super fijn! Ik weet dat mijn boekhouding en aangifte in goede handen zijn bij Anita.”

Maartje de Boer