Het komt wel eens voor dat een lang gekoesterde wens om een bedrijf te starten anders uitpakt dan verwacht. Dit kan te maken hebben met onvoldoende klanten, persoonlijke omstandigheden of een geweldige nieuwe carri
rekans die zich aandient.Opties bij het beëindigen van je bedrijf
Bij het stoppen van je bedrijf zijn er verschillende opties waar je uit kunt kiezen:
- Je bedrijf doorzetten naast je dienstverband.
- Verkopen van je bedrijf.
- Volledig stoppen of opheffen van je bedrijf.
Vaak krijg ik de vraag: “Anita, ik wil stoppen met mijn bedrijf, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Wat moet ik opzeggen en wanneer? Wat doe ik doen met mijn bankrekening, abonnementen, KVK, etc.? Zou jij kunnen helpen of adviseren? Dat zou mij veel rust geven.”
Om jou die rust te geven, zal ik hieronder beschrijven hoe op de juiste manier je bedrijf kunt stoppen.
De 9 stappen om je bedrijf als zzp’er te stoppen
1) Controleer je balans op bedrijfsmiddelen en voorraden
Als je voorraden en bedrijfsmiddelen op de balans hebt staan, kun je ervoor kiezen om deze zakelijk te verkopen of naar privé over te hevelen. Bij overheveling naar privé , dien je btw af te dragen als je bij aanschaf de btw hebt afgetrokken. De waarde op het moment van overheveling kan worden gehanteerd. Er hoeft dus geen btw afgedragen te worden over de aankoopwaarde.
Let op: Deze waarde moet uiteraard realistisch zijn.
2) Controleer de voorwaarden van leningen, leases en huurovereenkomsten
Bij lopende leningen, leases en huurovereenkomsten is het belangrijk om de gemaakte afspraken te controleren en contact op te nemen met de financier en/of verhuurder. Als er geen nieuwe afspraken kunnen worden gemaakt, worden deze leningen, leases en huurovereenkomsten automatisch omgezet naar privé, waardoor je hier zelf verantwoordelijk voor wordt.
3) Zeg abonnementen en verzekeringen op
Bekijk de voorwaarden van je abonnementen en verzekeringen om te bepalen hoe je deze kunt opzeggen. Houdt er rekening mee dat je na beëindiging van je bedrijf zelf verantwoordelijk blijft voor alles wat er nog loopt. Dit betekent dat jij deze premies en kosten privé moet betalen. Opzeggingen kunnen plaatsvinden voor abonnementen en verzekeringen die je specifiek voor je bedrijf hebt afgesloten, zoals telefoonabonnement, Google Space, bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, etc.
Let op: Maak voordat je je hosting opzegt en daarmee je toegang tot je e-mail verliest, eerst een back-up. Anders is het niet meer mogelijk om bij je inkoopfacturen en e-mails te komen. Zeg ook niet je online boekhoudpakket op (zie stap 4).
4) Breng je administratie op orde en zeg je online boekhoudpakket op
Nadat je inventaris en voorraden hebt verkocht en alle opzeggingen hebt gedaan, heb jij alles gedaan wat nodig is om je bedrijf ‘af te bouwen’.
Nu is het tijd om je administratie af te ronden. Dit betekent ervoor zorgen dat alle bankmutaties zijn verwerkt, er geen voorraden en bedrijfsinventaris op de balans staat (deze zijn verkocht of naar privé overgeheveld), afschrijvingen geboekt zijn en debiteuren zijn ontvangen en crediteuren zijn voldaan. Houd hierbij ook rekening zakelijk gebruik van een auto of de inzet van je privéauto voor zakelijke doeleinden. Daarnaast moeten ook kosten geboekt worden die je nog moet betalen bij het afronden van je bedrijf (nog te ontvangen facturen).
Zorg er tevens voor dat je de btw aangifte die in je administratie staat download, zodat je deze handmatig kunt indienen als laatste btw-aangifte. Dit is eigenlijk een volledige jaarafsluiting.
Let op: Je kunt de afronding van je administratie ook laten doen door een boekhouder.
Heb jij al deze acties uitgevoerd of laten uitvoeren?
Ja? Dan dien je de balans en de winst-/verliesrekening uit te draaien en op te slaan op je computer. Het is ook verstandig om autditfiles te maken voor je hele administratie tot wel 7 jaar terug, en deze ook op te slaan op je computer. Deze auditfiles zijn essentieel bij eventuele controles van je administratie door de belastingdienst.
Nadat je dit hebt gedaan, kun je je boekhoudpakket opzeggen. Controleer eerst de voorwaarden en zorg ervoor dat je bovenstaande stappen hebt uitgevoerd of laten uitvoeren voordat je geen geen toegang meer hebt tot je administratie.
5) Zeg je zakelijke bedrijfsrekening op
Nu je alles hebt opgezegd en er geen automatische afschrijvingen meer plaatsvinden vanaf je zakelijke rekeningen, kun je ook je zakelijke bedrijfsrekening opzeggen.
Let op: controleer je banksaldo. Deze moet kloppen met wat in je online administratie staat.
6) Schrijf je uit bij de Kamer van Koophandel (KvK)
Uitschrijving bij de KvK is de stap die ervoor zorgt dat je bedrijf officieel wordt opgeheven.
Let op: Als je een uitkering wilt aanvragen, moet je wachten met uitschrijven en eerst onderzoeken wat de mogelijkheden en voorwaarden zijn.
Het opheffen van je bedrijf bij de KvK kan heel eenvoudig gedaan worden via de onderstaande link:
https://www.kvk.nl/opheffenrpio/?step=selecteerbedrijf.
7) Belastingdienst - btw
Zodra je je bedrijf hebt uitgeschreven bij de KvK, ontvangt de belastingdienst hiervan bericht. Vervolgens ontvang je een brief van de belastingdienst waarin wordt verzocht om de laatste btw-aangifte in te dienen. Na indiening van deze aangifte ontvang je een definitieve bevestiging dat je als ondernemer voor de btw bent uitgeschreven bij de belastingdienst.
8) Belastingendienst - inkomstenbelasting
De belastingdienst stuurt ook een brief waarin wordt bevestigd dat zij op de hoogte zijn van je uitschrijving bij de KvK en waarin wordt verzocht om je belastingzaken af te sluiten. Dit houdt in dat je de winst of verlies die is ontstaan bij het stoppen van je bedrijf moet opnemen in de aangifte inkomstenbelasting van het desbetreffende jaar.
9) Bewaar je administratie
Na het opheffen of stopzetten van je bedrijf dien je de administratie minimaal 7 jaar te bewaren. In sommige gevallen kan dit zelfs oplopen tot 10 jaar. Je hebt de keuze om je administratie digitaal of op papier te bewaren. Het wordt aangeraden om een auditfile van je online administratie te bewaren.